torstai 4. elokuuta 2016

Mustasukkaisuuden diilaamisesta

Tämä on niin monitahoinen aihe jotta tästä saisi romaanin, mutta kirjoitan nyt jotain perusjuttuja koska tästä minulta on kysytty paljon. :)

Oma näkemykseni mustasukkaisuudesta on muuttunut vuosien varrella, olen itsekin joskus kokenut aivan oikeutetuksi rajoittaa kumppanin toimia oman epävarmuuteni poistamiseksi. Nykyään kun ajattelen asiaa, se tuntuu tosi hassulta, myös monosuhdekontekstissa, että tosiaan omaa menettämisen pelkoa ja itsetunnon ongelmia, vajavaisuutta ja riittämättömyyden tunnetta "käsitellään" käsittelemättä niitä alkusyitä ollenkaan, vaan painetaan villasella rajoittamalla kumppanin toimintaa niin ettei nämä omat epävarmuudet pääse pintaan.

Lopulta aika erikoista. Siitä on jopa muodostunut ihan normaali toimintatapa, tiedän ihmisiä jotka eivät esim. laske kumppaniaan sekasaunaan. Jotka eivät hyväksy kumppanilleen ystävää joka olisi tätä kiinnostavaa sukupuolta. Jne... Ja voi kyllä, minä niin tiedän sen mustasukkaisuuden tunteen, joka ei tosiaan ole vain jotain pientä epämukavaa fiilistä vaan murskaava pelko joka vie jalat alta ja kaikelta pohjan pois, joka pistää oksettamaan ja tekee aivan toimintakyvyttömäksi takertujaksi. Mutta olen sen pikkuhiljaa tajunnut, että ne fiilikset nousee MINUSTA itsestäni, ei siitä mitä minun kumppanini tekee. (Tähän sen verran disclaimeria että ei mustasukkaisuus ole aina tyhjästä revittyä, aina on tyyppejä jotka ei ole skarppeja ja rehellisiä, ja joku voi puukottaa selkään. Mutta jos ajatellaan nyt toimivaa ihmissuhdetta.) Mustasukkaisuutta nousee pintaan silloin kun ei ole varma, hyväsytty, rakastettu olo, ja sille voi onneksi tehdä paljonkin. Mustasukkaisuus ei ole niinkään se ongelma, vaan oire. Tärkeää on tunnistaa ne tunteet joista mustasukkaisuus nousee, ja käsitellä niitä.

Se on lopulta matka syvälle itseen. Minua on auttanut paljon muista syistä käymäni psykoterapia, joka on korjannut pikkuhiljaa myös niitä asioita itsessäni jotka mustasukkaisuutta nostaa. Olen saanut rakennettua varmaa pohjaa joka kantaa myös ihmissuhdeasioissa. Olen oppinut luottamaan siihen että minun kanssani ollaan siksi että minun kanssani halutaan olla, eikä sosiaalisen paineen takia, ei siksi että vahdin ja rajoitan ja estän. Kommunikoinnin tärkeyttä ei voi tässäkään asiassa, kuten polyelämässä yleensäkään, liikaa korostaa. Silloinkin kun ne omat pelot ja epävarmuudet tuntuu niin tyhmiltä ettei niitä edes viitsisi ääneen sanoa. Usein polyamoria ymmärretään niin että okei, tuossa on ihmisiä joilla ei mustasukkaisuutta ole. Mutta se ei ole totta, kyllä sitä on. Toisilla vähemmän, toisilla enemmän. Kaikille osapuolille turvallisen, rakastavan ja keskustelulle avoimen ilmapiirin rakentaminen vaan korostuu tosi paljon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti